انواع ماساژ ورزشی

ماساژ-ورزشی
مقالات

انواع ماساژ ورزشی

مقدمه

در این مقاله به تعریف ماساژ ورزشی، انواع آن و مزایای آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

ورزش یک نوع فعالیت بدنی و یا بازی که منجر به انجام مسابقه و نمایش مهارت بین دو نفر یا دو گروه انجام می شود و نیاز به انجام تمرین‌های مداوم و فراگرفتن مهارت در یک حرکت یا رشته ورزشی باشد، اطلاق می‌شود.

امروزه اکثر جوامع به نقش ورزش در زندگی توجه بسیاری داشته است. ورزش کردن به طور منظم، بدن را قوی تر و سالم تر و باعث کاهش بسیاری از بیماری ها نظیر افسردگی، اضطراب و تنش در افراد می شود و در نهایت موجب سلامت روانی و فیزیکی، تنظیم خواب، افزایش سطح انرژی، شادابی، تمرکز هوش، آرامش اعصاب و جوانی می شود.

انجام فعالیت های ورزشی به صورت حرفه ای و فعالیت های تفریحی ، با اینکه مزایای بسیاری دارد ولیکن موجب آسیب های جدی برای فیزیک ورزشکاران خواهد بود که میتوان با انجام ماساژ ورزشی آنها را بهبود و التیام بخشید.

ماساژ ورزشی چیست؟

ماساژ ورزشی (اسپرت ماساژ) که جزو محبوب ترین ماساژها است با هدفی خاص و به طور خاص برای ورزش های مختلف و آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی و تفریحی طراحی شده است. این ماساژ، شکل آرامش بخش از ماساژ نیست و اغلب می تواند بسیار شدید و پرفشار باشد. با کشش عضلات سفت، تحریک عضلات غیرفعال و بهبود وضعیت بافت نرم عمل می کند.

ماساژ ورزشی برگرفته از طب نوین غرب  و بر روی عضلات، مفاصل، عروق، اعصاب، لنف و … انجام می پذیرد و اغلب با فشار عمیق برای آزادسازی نقاط دردناک و آسیب دیده همراه هست.

اجرای ماساژ سوئدی به صورت پرفشار معمولا همان ماساژ ورزشی است.

با اینکه ماساژ ورزشی بسیار دردناک است اما امروزه اغلب متخصصان فیزیوتراپی به این نتیجه رسیده اند که این ماساژ موجب افزایش سطح آماده‌سازی، ریکاوری ذهنی و فیزیکی ورزشکاران می شود.

دقت داشته باشید که پس از این ماساژ، باید 24 تا 48 ساعت استراحت کنید تا زمان لازم برای ریکاوری عضلات را داشته باشید. شما نباید در این بازه زمانی تمرین کنید، اما می توانید ورزش های سبک مانند پیاده‌روی، شنا و یوگای ملایم انجام دهید.

نبایدهای بعد از ماساژ ورزشی

بعد از ماساژ ورزشی چه کارهایی نباید انجام داد؟

– فوراً دوش آب گرم یا سرد گرفتن

– خوردن یک وعده غذایی بزرگ

– نوشیدن قهوه و کافئین

– نوشیدن الکل

– استعمال دخانیات

– انجام ورزش یا فعالیت های شدید

– استرس دادن و تشویش داشتن

– بلافاصله خوابیدن

 

انواع ماساژ ورزشی

بدن ورزشکاران به هر نوع ماساژ واکنش متفاوتی نشان می دهد و درمانگران (ماساژورها) تکنیک های مختلفی جهت بهبود انجام می دهند که می توانند برای رسیدن به نتایج مطلوب، بهبود و تسکین دردها کمک کنند.

اجرا و روش صحیح ماساژ ورزشی برای هر یک از ورزشکاران بنا به نوع هدف، بستگی به شرایط ذیل دارد:

– ماساژ مناسب قبل از اتفاق یا تمرین

– ماساژ مناسب بعد از اتفاق یا تمرین

-ماساژ مناسب نگهداری و توانبخشی و بهبود

این نوع ماساژ بنا به نوع هدف ورزشکار ارائه می شود، بسیاری از ورزشکاران حین تمرین دچار آسیب می شوند و بسیاری از آنان قبل از تمرین برای ریکاوری بدنشون نیاز به ماساژ و ریلکس کردن دارند و تعدادی هم برای تقویت قوای جسمانی ترجیح می دهند که برای سلامتیشون از تکنیک های ماساژ ورزشی بهره‌مند شوند.

در هر صورت دریافت یک ماساژ حرفه ای یکی از لازمه های اجرایی برای سلامتی ورزشکاران حرفه ای است که در هفته یک یا دو بار در ماه اقدام کنند.

مزایا و فواید ماساژ ورزشی

مزایا و فواید ماساژ ورزشی

این نوع از ماساژ فوایدی همانند ماساژ با نمک  و با انواع ماساژهای پر طرفدار دیگردارد که در مجموع باعث بهبود عملکرد بدن انسان میشود. از جمله:

– تقویت و بهبود آسیب های عضلات و مفاصل

– تقویت دستگاه گوارشی و بهبود هضم غذا

– افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن

– تقویت سیستم تنفسی

– تقویت دستگاه قلبی و عروقی

– تنظیم ضربان قلب

– تنظیم فشار خون

– بازسازی و تقویت و سلامت استخوان ها

– بازسازی و جوانسازی پوست

– افزایش گردش جریان خون

– افزایش اکسیژن رسانی به خون

– افزایش آبرسانی و رطوبت رسانی به پوست و بدن

– کاهش خستگی و اضطراب های تمرین

– افزایش آرامش و دفع تنش های روحی قبل و حین تمرین

– تولید انرژی

– بازسازی قوا و انرژی از دست رفته ورزشکاران حین تمرین

– بهبود آسیب های عضلانی و مفاصل

– بهبود دردهای نهفته و ریشه ای عضلات

– بهبود کیفیت خواب بهتر

– افزایش شادابی مغز و عروق عصبی

– کاهش اشتها و تعادل وزن

– فرم دهی به بدن و عضلات

در وبسایت جسم سالم میتوانید با خرید سنگ نمک اصل از فواید بی نظیر آن برخوردار شوید.

 

هدف ماساژ ورزشی چیست؟

این ماساژ با هدف افزایش عملکرد ورزشکاران و افرادی که به طور مکرر در فعالیت های بدنی شرکت می کنند، به حداقل رساندن احتمال آسیب دیدگی و تسریع روند بهبودی انجام می شود. علاوه بر این، برای کمک به افرادی که درد مداوم، سفتی عضلات و عدم تعادل در سیستم اسکلتی عضلانی خود را تجربه می کنند، استفاده می شود.

 

چه تکنیک هایی در ماساژ ورزشی استفاده می‌شود؟

تکنیک های متعددی در ماساژ ورزشی استفاده می شود، مانند ماساژ بافت عمیق، ماساژ عصبی عضلانی، رهاسازی میوفاشیال و درمان نقطه ماشه ای.

هدف از این تکنیک ها، در اصل هدف قرار دادن لایه های عمیق عضلانی، درمان درد و آسیب مزمن، بهبود وضعیت بدنی و عدم تعادل عضلانی، کاهش تنش در فاسیا، و کاهش درد و ناراحتی ناشی از نقاط ماشه ای یا گره های عضلانی است.

ماساژورهای ورزشی با استفاده از تکنیک‌های مختلف می‌توانند نیازهای فردی مشتریان خود را برآورده کنند. سایر تکنیک‌های رایج مورد استفاده در ماساژ ورزشی عبارتند از ماساژ سوئدی که از ضربات طولانی و حرکات دایره‌ای روی عضلات سطحی برای آماده شدن برای کار عمیق‌تر استفاده می‌کند، پاتریساژ برای بهبود گردش خون و کاهش تنش از طریق ورز دادن و فشردن، و تاپوتاژ که شامل ضربه زدن، هک کردن و حجامت است. که برای تحریک عضلات و افزایش جریان خون مفید است.

چه زمانی ماساژ ورزشی لازم است؟

برای افراد معمولی که عاشق ورزش، رقص، کوهنوردی، شنا… هستند، توصیه این است که هر زمان که احساس درد و گرفتگی می کنند، بعد از یک تمرین سنگین یا یک جلسه تمرین شدید یا قبل از اجرا، ماساژ ورزشی انجام دهند، به خصوص اگر شرایط آب و هوایی خوب نیست و بیرون سرد است. همچنین می توانید تصمیم بگیرید که به طور منظم ماساژ ورزشی داشته باشید.

آیا ماساژ ورزشی برای همه مفید و یا مضر است؟

ماساژ حرفه ای ورزشی برای افرادی که اغلب در فعالیت های بدنی شرکت می کنند، از جمله ورزشکاران، رقصندگان و علاقه مندان به تناسب اندام مناسب است. علاوه بر این، برای کسانی که درد مزمن، تنش عضلانی و عدم تعادل اسکلتی عضلانی را تجربه می کنند نیز مفید است. آسیب های ورزشی مختلف مانند آسیب های تاندون آشیل، کمردرد مزمن، آسیب زانوی دوچرخه سوار و آسیب زانوی دونده، با ماساژ درمانی ورزشی با موفقیت درمان شدند.

با این وجود، ماساژ درمانی ورزشی ممکن است برای افرادی با شرایط پزشکی خاص مانند مشکلات وریدی عمقی، سرطان، پوکی استخوان و عفونت های پوستی توصیه نمی شود، زیرا ممکن است احتمال لخته شدن خون، انتشار سلول های سرطانی، شکستگی ها و انتقال عفونت پوستی را افزایش دهد.

در نهایت، ماساژ درمانی ورزشی برای ورزشکاران یا کسانی که به طور منظم فعالیت بدنی دارند مفید است و می تواند درد، تنش عضلانی و استرس و اضطراب را تسکین دهد. با این حال، ممکن است برای افرادی با شرایط پزشکی خاص مناسب نباشد و می تواند عوارض جانبی بالقوه داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از دریافت ماساژ درمانی ورزشی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

عوارض احتمالی ماساژ ورزشی

این ماساژ دارای عوارض جانبی بالقوه ای است که شامل کبودی، ترومبوآمبولی وریدی و نوروپاتی جانبی نخاعی است که ممکن است منجر به ضعف عضله ذوزنقه شود. کبودی، اگرچه شایع است، اما لزوما دردناک نیست. با این حال، ماساژ ورزشی ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

ماساژ ورزشی برای چه کسانی ممنوع است؟

این نوع ماساژ برای افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند سرطان، ترومبوز ورید عمقی، پوکی استخوان و عفونت های پوستی توصیه نمی شود. این به این دلیل است که ماساژ ورزشی به طور بالقوه می تواند خطر گسترش سلول های سرطانی، تشکیل لخته های خون، شکستگی ها و گسترش عفونت های پوستی را افزایش دهد.

نحوه رزرو نوبت ماساژ ورزشی

ماساژ تخصصی ورزشی یک منبع مفید برای ورزشکاران و افرادی است که به طور مکرر در فعالیت های بدنی شرکت می کنند. این می تواند عملکرد را افزایش دهد، احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهد و روند بهبودی را تسریع بخشد. با این وجود، ممکن است برای افرادی با مشکلات پزشکی خاص مناسب نباشد و ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد. اگر به ماساژ ورزشی فکر می کنید، بسیار مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است. وبسایت جسم سالم می تواند شما را با بهترین متخصصان ماساژ بهبودیابی، ارتباط و از یک ماساژ بیشترین لذت را ببرید.

وب سایت جسم سالم در نظر دارد برای افرادی که به دلیل دردهای عضلانی ناشی از ورزشهای سنگین، رنج می برند، از طریق شماره تلفن 09212188284 تماس و نوبت ماساژ خود را رزرو نمایند و همچنین میتوانید برای شرکت در کلاس آموزش ماساژ با ما تماس بگیرید.

هدف از ماساژ، فقط بهبودیابی دردهای شماست.

ماساژ را به تن خود هدیه دهید.

تیم ما همیشه کنار شما هستند که بدن شما بهترین ماساژ را از ما دریافت و تجربه کند.

 

دیدگاه (1)

  1. […] سایر ماساژها دارای تکنیک های خاصی است که بیشتر شبیه تکنیک های ماساژ ورزشی است ولیکن حرکات آرامتر و نرمتری بر روی بافت های نرم و […]

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا خرید کنید

فروش ویژه

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پودر نمک معدنی صورتی (نمکدان)

30,000 تومان45,000 تومان

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی

130,000 تومان170,000 تومان