ماساژ درمانی در طب سنتی ایرانی

ماساژ-درمانی-در-طب-سنتی-ایرانی-min.jpg
مقالات

ماساژ درمانی در طب سنتی ایرانی

مقدمه

ماساژ طب سنتی قرن ها است که جزئی از روش‌های درمانی مختلف فرهنگ‌ها بوده است. در حوزه پزشکی سنتی ایران، تراپی ماساژ مکانی مهمی را دارد که با تاریخچه‌ای طولانی و به خاطر فواید سلامتی فراوانش ارزشمند شناخته می‌شود. به دوره‌های باستانی بازمی‌گردیم.

ماساژ درمانی در ایران که به نام “دلک و غمز” شناخته می‌شود، به عنوان یکی از دستاوردهای بنیادی درمان بهداشتی به‌شمار می‌رود و بر تأمین سلامتی جسمانی، روانی و روحی تمرکز دارد. در این مقاله وبلاگ، به مطالعه زمینه تاریخی ماساژ درمانی در پزشکی سنتی ایران، مقایسه آن با پزشکی سنتی تایلندی، برجستگی فواید مشترک با ورزش، اهمیت آن در پزشکی سنتی ایران و بررسی انواع ماساژ و تکنیک‌ها و فواید آن در کاربردهای مدرن می‌پردازیم.

تاریخچه ماساژ درمانی طب سنتی ایرانی

 تراپی ماساژ، که به نام “دلک و غمز” شناخته می‌شود، به زمان‌های باستانی ایران بازمی‌گردد که به عنوان بخشی از حفظ سلامتی به شمار می‌رفت. پزشکان باستانی ایرانی اهمیت لمس و حرکت را در حفظ و بازیابی سلامت تشخیص داده بودند.

اصطلاح “دلک” به تکنیک‌های ماساژ با استفاده از دست‌ها و اجزای مختلف بدن، در حالی که “غمز” به استفاده از روغن‌ها و مرهم‌های گیاهی در طول ماساژ اشاره دارد. این روش‌ها برای بهبود گردش خون، کاهش درد، بازسازی تعادل و افزایش سلامت کاربرد داشتند. پزشکان باستانی ایرانی باور داشتند که بدن انرژی حیاتی به نام “هرمز” یا “حکمت” دارد. تراپی ماساژ به عنوان وسیله‌ای برای تحریک این انرژی حیاتی و بازیابی توازن در بدن در نظر گرفته می‌شد.

برای دوره آموزشی ماساژ تماس بگیرید!

مقایسه ماساژ درمانی طب سنتی ایرانی با طب سنتی تایلندی

مقایسه ماساژ درمانی طب سنتی ایرانی با طب سنتی تایلندی

اگرچه ماساژ درمانی در پزشکی سنتی ایران شباهت‌هایی با روش‌های موجود در پزشکی سنتی تایلندی دارد، اما تفاوت‌های مشخصی وجود دارد که بازتابی از تأثیرات و روش‌های فرهنگی منحصر به فرد هر منطقه است. هر دو سیستم اهمیت لمس، حرکت و جریان انرژی را تشخیص می‌دهند، اما از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف استفاده می‌کنند.

ماساژ تایلندی سنتی، به عنوان “نواد بوران” نیز شناخته می‌شود و عناصری از یوگا، فشار نقاط انرژی و آیورودا را ترکیب می‌کند. این نوع ماساژ شامل کشش‌های فعال، فشارهای ریتمیک و تحریک نقاط فشاری در امتداد مراکز انرژی است. به عبارتی دیگر، در ماساژ طب سنتی تمرکز بیشتری بر استفاده از دست‌ها، اجزای بدن و روغن‌های گیاهی جهت بهبود گردش خون، کاهش تنش و ترویج بهبود است.

پیشنهاد جسم سالم: خرید دل نمک، خرید سنگ نمک

فواید مشترک ماساژ درمانی سنتی و ورزش

ماساژ طب سنتی و ورزش بهره‌های مشترک زیادی دارند که آنها را به عنوان روش‌های تکمیلی در حفظ سلامتی به‌کار می‌برند. هر دوی این روش‌ها به مدیریت درد، کاهش استرس، آرامش، بهبود گردش خون و انعطاف پذیری مشارکت می‌کنند.

ماساژ طب سنتی همانند ماساژ ورزشی به‌طور اثبات شده می‌تواند در کاهش درد عضلانی، کاهش التهاب و بهبود بازیابی پس از تمرینات ورزشی مؤثر باشد. تکنیک‌های مالش و کشش مورد استفاده در ماساژ، گردش خون را تحریک می‌کنند و عناصر غذایی ضروری را به عضلات تأمین می‌کنند و در دفع مواد زائد متابولیکی کمک می‌کنند.

علاوه بر این، ماساژ طب سنتی به رهایی آندورفین‌ها، ضد درد طبیعی، کمک می‌کند و احساس آرامش و سلامتی را افزایش می‌دهد. همچنین، میزان هورمون استرس مانند کورتیزول را کاهش داده و بر تأمین آرامش و روانشناسی مثبت تأثیر می‌گذارد.

در پزشکی سنتی ایران، پزشکان اهمیت ورزش را در حفظ سلامتی تشخیص داده بودند و حرکت و ماساژ را به‌عنوان اصول اساسی نگهداری سلامت می‌پنداشتند.

انواع ماساژ درمانی و تکنیک ها و فواید آن

انواع ماساژ درمانی و تکنیک ها و فواید آن

در کاربردهای مدرن، انواع مختلفی از ماساژ درمانی وجود دارد، هر کدام با تکنیک‌ها و فواید خاص خود. برخی از انواع معروف ماساژ درمانی عبارتند از: ماساژ ورزشی، ماساژ سوئدی، ماساژ عمیق بافتی و تراپی کاپی.

ماساژ ورزشی بر روی مسائل خاص مربوط به آسیب‌های ورزشی، تعادل عضلانی و افزایش عملکرد ورزشی تمرکز دارد. از تکنیک‌هایی مانند تخمیر عمیق، کشش و تحریک استفاده می‌شود تا به مناطق تحت تأثیر تمرکز کرده، انعطاف‌پذیری را افزایش دهد و در پیشگیری از آسیب‌ها و بازیابی کمک کند.

ماساژ سوئدی یکی از محبوب‌ترین انواع تراپی ماساژ است که شامل حرکات طولانی و روان، تخمیر و ضربه‌زدن ریتمیک است. این نوع ماساژ به منظور آرامش، کاهش تنش عضلانی و بهبود گردش خون کاربرد دارد و برای کاهش استرس و افزایش روحیه کاربردی است.

ماساژ دیپ تیشو (ماساژ بافت عمیق) به مناطق عمیق‌تر از عضلات و بافت‌های ارتباطی متمرکز می‌شود و با استفاده از فشار شدید و حرکات کندتر، به کاهش درد عضلانی مزمن، تجزیه آسیب‌های بافتی و بهبود قابلیت حرکت کمک می‌کند.

تراپی کاپی شامل قرار دادن فنجان‌ها بر روی پوست برای ایجاد مکش است که جریان خون را تحریک می‌کند، تنش عضلانی را کاهش می‌دهد و استراحت عضلات را تسهیل می‌کند.

ماساژ بارداری، ماساژ صورت، ماساژ قدم و ماساژ اسکالپ همگی نوعی از تراپی ماساژ با فواید و کاربردهای خاص خود هستند.

نتیجه‌گیری

 تراپی ماساژ در پزشکی سنتی ایران

تراپی ماساژ در پزشکی سنتی ایران دارای تاریخچه‌ای طولانی است و فواید سلامتی بسیاری دارد. این روش‌ها با استفاده از دست‌ها، اجزای بدن و روغن‌های گیاهی، بهبود گردش خون، کاهش درد، بازسازی تعادل و افزایش سلامت را ترویج می‌دهند. تراپی ماساژ و ورزش هم اهمیت زیادی در حفظ سلامتی دارند و با تکمیلی شدن یکدیگر، بهبود عملکرد بدن را تسهیل می‌کنند. با بررسی انواع ماساژ و تکنیک‌های آن، می‌توان از فواید آنها در کاربردهای مدرن بهره‌برد.

جهت اخذ اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با گروه متخصصین ما با شماره تلفن 09212188284 تماس حاصل فرمائید.

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا خرید کنید

فروش ویژه

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پودر نمک معدنی صورتی (نمکدان)

30,000 تومان45,000 تومان

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی

130,000 تومان170,000 تومان