کاربرد و خواص انواع سنگ نمک معدنی

سنگ نمک معدنی-جسم سالم
مقالات

کاربرد و خواص انواع سنگ نمک معدنی

​مقدمه

در این بلاگ به بررسی سنگ نمک معدنی، مزایا خواص بسیار آن برای بدن و همینطور در صنعت و همچنین به بررسی انواع آن میپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید! 

تاریخچه سنگ نمک معدنی

مصرف نمک از 6000 سال قبل از میلاد مسیح دریونان، مصر و استفاده در مومیایی کردن اجساد توسط مصریان باستان و بعنوان پول رایج بعضی کشورها مثل اتیوپی و حقوق سربازان رواج داشته است و همچنین بهره برداری از معادن نمک ایران به بیش از 2000 سال قبل از میلاد مسیح و دوران هخامنشیان بازمی‌گرددکه می‌توان با کشف اجسادی متعلق به مردان نمکی مرتبط دانست. اجساد این 6 مرد مومیایی شده در یک معدن نمک تاریخی واقع در یکی از روستاهای اطراف شهر زنجان کشف شده است. آنها احتمالا بر اثر ریزش معدن حین انجام کار در زیر آواری از نمک دچار چنین سرنوشت شومی شده‌اند. کاوشگران قدمت آنها را 2350 ساله می‌دانند یعنی دوران فرمانروایی سلسله هخامنشیان در ایران و به دوره های بعد مثل ساسانیان، سلجوقیان، قاچاریه و پهلوی ادامه داشته است و همچنین ویژگی نگهدارندگی نمک برای مواد غذایی و نیز هم‌تراز شدن ارزش آن با سکه و طلا، آن را تبدیل به کالایی تجارتی نمود و به مرور در سرتاسر جهان و از جمله ایران وارد بازار داد و ستد شد. در اختیار داشتن ساحل و آفتاب، چهارفصل بودن، تنوع در اقلیم جغرافیانی عوامل موثر در وسعت معادن سنگ نمک در ایران می باشد.

خرید سنگ نمک  و خرید صابون نمک با یک کلیک!

سنگ نمک معدنی طبیعی چیست؟

سنگ نمک طبیعی از جمله موادمعدنی و متریالهای پرکاربردی است که به عنوان اصلیترین منبع تأمین نمک خوراکی و نمک صنعتی در سطح جهان شناخته می شود این نمک از معادن طبیعی نمکی در نقاط مختلف دنیا استخراج میشود و پس از فرآوری وارد زنجیره صنایع غذایی ، کشاورزی ، نفت، نساجی و چرم، کاغذسازی، شیلات، آرایشی بهداشتی، نفت و گاز، آلومینیوم سازی و بسیاری از صنایع سبک و سنگین می گردد.

سنگ نمک معدنی در واقع کلوخه های نمکی هستند که از معادن نمک طبیعی استخراج و بهره برداری می شوند این معادن ارگانیک با فرآیندهای طبیعی، طی سالیان سال به وجود آمده اند و در دنیای امروز دارای کارایی متنوعی هستند.

مقاله خواص و طریقه مصرف صابون نمک را از دست ندهید!

سنگ نمک معدنی-جسم سالم

خواص سنگ نمک معدنی

سنگ نمک معدنی به عنوان منبعی غنی از عناصر کمیاب و ضروری برای بدن همچون آهن، کلسیم، منیزیم، مس و پتاسیم، آهک، سرب … محسوب می‌شود.

– ویژگی اصلی در شور و براق بودن و بوی خشک آن است.
– طبع گرم و خشک دارد و جذب رطوبت بدن و بهبود بلغم
– بهبود تیروئید کم کار
– سم زادیی بدن
– تقویت متابولیسم بدن
– بهبود اشتها و خواب
– کاهش کلسترول خون
– کمک به سلامت قلب
– جلوگیری از پوکی استخوان
– بهبود عملکرد روده
– جلوگیری از ابتلا به دیابت
– تسکین گرفتگی عضلانی
– بهبود افسردگی
– پیشگیری از سرطان
– بهبود مشکلات تنفسی و سینوزیت
– بهبود عفونت های روده ای و گوارشی
– بهبود عفونت های لثه، دهان و دندان
– جلوگیری از رشد باکتری های گوارشی
– افزایش گردش جریان خون
– تصفیه هوا
– افزایش جریان خون
– افزایش آبرسانی به پوست و مو
– تغذیه و شادابی و جوانسازی پوست
طبع گرم و خشک دارد و جذب رطوبت بدن
آرامش بخش
جلوگیری از رشد باکتری های محیطی


سنگ نمک سفید برفی: حاوی گچ آهک و سرب
سنگ نمک زرد: حاوی گوگرد
سنگ نمک قرمز جگری: حاوی منیزیم
سنگ نمک سیاه: حاوی کلسیم

با خواص و نحوه استفاده از نمک صورتی آشنا شوید!    

 

ویژگی های سنگ نمک معدنی:-جسم سالم

انواع سنگ نمک معدنی

  • سنگ نمک خوراکی
  • سنگ نمک صنعتی
  • سنگ نمک با خواص درمانی
  • سنگ نمک در ماساژ
  • سنگ نمک تزینی

 سنگ نمک خوراکی

این ماده معدنی پرخاصیت از دیرباز در طب سنتی ایران به عنوان بهترین نوع نمک خوراکی شناخته شده و به همین دلیل نیز استفاده مقدار متعادل آن در رژیم غذایی روزانه از سوی بزرگان این طب بسیار توصیه شده است. امروزه نیز سنگ نمک استخراج شده از معادن آن بدون انجام عملیات فرآوری به صورت محصولی طبیعی و دست‌نخورده یا ارگانیک روانه بازار مصرف (موجود در عطاری‌ها) می‌گردد. سنگ نمک طبیعی سرشار از عناصر کمیاب و ضروری برای متابولیسم بدن همچون آهن، کلسیم، منیزیم، مس و پتاسیم می باشد.

همچنین بخوانید! کاربرد قرص نمک و انواع آن

سنگ نمک- جسم سالم

ویژگیهای سنگ نمک خوراکی

  • تقویت متابولیسم بدن
  • بهبود اشتها و خواب
  • کاهش کلسترول خون
  • کمک به سلامت قلب
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • بهبود عملکرد روده
  • جلوگیری از ابتلا به دیابت
  • تسکین گرفتگی عضلانی
  • درمان افسردگی
  • پیشگیری از سرطان
  • بهبود مشکلات تنفسی و سینوزیت
  • درمان عفونت های روده ای و گوارشی
  • جلوگیری از رشد باکتری های گوارشی
  • گردش جریان خون
  • تصفیه هوا

انواع سنگ های نمک خوراکی در بازار و صادرات

  • سنگ نمک سفید
  • سنگ نمک صورتی
  • سنگ نمک قرمز
  • سنگ نمک نارنجی
  • سنگ نمک آبی
  • سنگ نمک دام

انواع سنگ های نمک خوراکی-جسم سالم

 سنگ نمک صنعتی

نمک یکی از مواد اصلی در زنجیره تولید و صنعت است و کاربرد آن در تولید هزاران  محصول به طور مستقیم و غیر مستقیم مشهود است. نیاز به طیف گسترده  از انواع نمک های صنعتی حتی به میزان حداقل لزوم استفاده از آن، در 14 هزار صنعت مختلف به اثبات رسیده است. به طور کلی 60 درصد نمک صنعتی دنیا در صنعت پتروشیمی، 30 درصد در صنعت غذا و دارو و 10 درصد دیگر در سایر صنایع استفاده می شود.

کاربرد سنگ نمک صنعتی در صنعت چرم سازی و پلاستیک، خوراک دام و طیور، تصفیه خانه، تولید شیشه و پلی استر و پلاستیک، محصولات رزین، سایر فرایندهای شیمیایی، تمیز کردن چاه های نفت. دانه بندی های مشهور سنگ نمک صنعتی یا همان تصفیه نشده شامل: نمک پودری، نمک شکری، نمک نخودی و صدفی می باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد نمک صنعتی و کاربردهای آن کلیک نمائید!

خواص درمانی سنگ نمک معدنی

خواص درمانی سنگ نمک معدنی برای مو

سنگ نمک در حفظ مو سالم استفاده می شود. سنگ نمک، با از بین بردن روغن اضافی از پوست سر، آن را سالم نگه می دارد. همچنین، در برطرف کردن مشکلات دیگر مو مانند موهای نازک، ریزش مو، موخوره، شوره سر و غیره کمک می کند. علاوه بر این، سنگ نمک در تقویت موهای آسیب دیده موثر است.

با مخلوط کردن سنگ نمک و مقداری آب ، ماسک مو تهیه کنید. آن را برای 15 تا 20 دقیقه روی سر خود گذاشته و با آب سرد شستشو دهید. از این درمان فقط یک بار در هفته استفاده کنید.

مقداری نمک به شامپو اضافه کرده و هفته ای 2 بار موی سر را شستشو دهید باعث لطافت، براقی و استحکام مو شده و جلوگیری از ریزش مو می کند.

خواص درمانی صابون سنگ نمک برای پوست

برای داشتن پوستی سالم و نرم، استفاده از سنگ نمک معدنی یک یا دو بار در هفته ضرورت دارد. این کمک می کند تا پوست های مرده از بین بروند. همچنین، برای درمان مشکلات پوستی مانند خارش، آکنه، جوش سر سیاه و سر سفید ، قارچ، پسوزیاریس مفید است. برای خلاص شدن از سلول های مرده پوست فقط تعداد انگشت شماری از سنگ نمک را بر روی پوست خود به آرامی مالش دهید و سپس آن را با آب گرم تمیز کنید. همچنین، تعداد کمی سنگ نمک را با یک قاشق بزرگ روغن زیتون مخلوط کنید. این خمیر را روی پوست گذاشته و بعد از چند دقیقه بشویید. این درمان را هفته ای یک بار، برای داشتن پوستی سالم، صاف و نرم استفاده کنید. 

تاکنون مطالعات بسیاری در مورد خطرات ناشی از وسائلی مانند تلویزیون، کامپیوتر، تلفن همراه، جاروبرقی، مایکروفر، ماشین لباسشویی و به طور کلی امواج مضر الکترومغناطیسی انجام و گزارشات متعددی منتشر شده است. یونهای مثبت مرگباری که توسط این وسائل تولید می شود، موجب سردرد، خستگی مفرط، عدم تمرکز، بی حوصلگی و عصبانیت می گردد که با مصرف صابون سنگ نمک بر روی پوست و صورت و سر باعث از بین رفتن خطرات منتشرشده از محیط می شود و موجب آرامش اعصاب پوست بدن می شود. برای خرید صابون نمک معدنی کلیک نمائید!

خواص درمانی صابون سنگ نمک برای پوست-جسم سالم

خواص درمانی پودر سفیدکننده دندان

می توانید هنگام مسواک زدن دندان از آب نمک (نمک خشک) استفاده کنید و موجب از بین رفتن التهاب و عفونتهای لثه می شود. برای کسانیکه لمینت انجام داده اند یا ایمپلنت یا جراحی های با زخم باز انجام داده اند ، بسیار مفید است.
همچنین می توان از نمک به عنوان دهانشویه (غرغره کردن) مصرف کنید. این محلول به جلوگیری از خونریزی لثه و همچنین نفس کشیدن راحت کمک می کند و پیشگیری از سرماخوردگی ، آنفلونزا می شود. برای تهیه و خرید خمیر دندان نمک کلیک نمائید!

 

سنگ نمک معدنی در صنعت ماساژ

  • آباژورهای نمکی تزئینی
  • جاشمعی های نمکی
  • قلب های نمکی
  • گوی های نمکی
  • جا عودی  و جاشمعی های نمکی

برای شرکت و ثبت نام دوره آموزشی ماساژ با ما تماس بگیرید

امروزه سنگ نمک در صنعت ماساژ ، یکی از پرکاربردترین ابزار جهت درمان بیماری های عضلانی، رفع گرفتگی

ها، اصلاح گودی کمر، اصلاح کف پای صاف، ایجاد فضای با آرامش و بدون استرس، رفع خستگی ها ، شادابی پوست صورت و بدن، تزئین محل ماساژ می باشد.

شاید دوست داشته باشید: خرید نمک اسپا و حمام در انواع مختلف

– سنگ نمک معدنی در دکوراتیو (آجر تزئینی)

آجر نمک از سنگ نمک به دست می‌آید. سنگ نمک معدنی به شکل منظم توسط دستگاه‌های مخصوص برش داده می‌شود. سنگ نمک بعد از برش به حالت آجر در می‌آید و به همین علت به آن آجرنمک می‌گویند.

  • آجر نمک باید استاندارد، کاملا گونیا، چگالی و شکل  و ابعاد مناسب داشته باشد.
  • آجر نمک در رنگه های سفید، قرمز، نارنجی، قهوه ای تولید می شود.
  • برای تزئین دیوار لابی هتل ها، اتاق نمک، سالن اسپا …. استفاده می شود.
  • برای چسباندن آجر نمک به دیوار از چسب های مخصوص و استاندارد خودش استفاده می شود.

آجر نمک همان خواص درمانی سنگ نمک را دارد. آجر نمکی مانند سنگ نمک به دفع انرژی‌های منفی پیرامون و ایجاد حس آرامش کمک می‌کند. نتایج تحقیقات نشان داده است که آجر نمکی یکی از منابع طبیعی تولید کننده‌ یون (ذرات باردار) است. یکی دیگر از خواص آجر نمک کمک به تصفیه و پاکسازی هوای محیط است. این خاصیت به بهبود مشکلات تنفسی و ریه کمک بسیاری می‌کند. از طرف دیگر  در کاهش آلرژی، بهبود علایم آسم و برونشت نقش مهمی دارد.

سنگ نمک تزئینی

از سنگ نمک معدنی به عنوان وسیه تزینی منازل نیز استفاده میشود از جمله:

– آباژور
– جاشمعی و جا عودی
– قلب های ماساژ
– گوی های آرامش
– جا قلمی رومیزی
– جا سیگاری
– نمکدان
– تابلو
– سینی
– آجرهای تزئینی دیوار

پیشنهاد مقاله: انواع تکنیک های ماساژ سوئدی را از دست ندهید!

سنگ نمک تزئینی-جسم سالم

سنگ نمک برای دفع انرژی منفی از بدن

سنگ نمک معدنی به علت تولید یون های مثبت در محیط باعث تنظیم خواب های آشفته و بی خوابی ، کاهش سردرد‌های میگرنی، کاهش اضطراب، ایجاد تمرکز حواس ، تقویت سیستم ایمنی بدن، بالا بردن سطح هوشیاری ، تنظیم فشار خون …. می شود.

سنگ نمک برای دفع انرژی منفی از خانه

یون‌های موجود در سنگ نمک قادر به جذب ذرات ریز گرد و غبار و دود موجود در هوای محیط هستند؛ یکی از مهمترین خواص قرار دادن سنگ نمک در خانه کمک به پاکسازی و تصفیه هوای خانه و در نتیجه بر طرف کردن احساس خستگی ناشی از آلودگی هوا و فعالیت روزانه است.
چنانچه با یوگا یا فنگ شویی هم آشنا باشید می‌دانید که در این 2 مکتب ، استفاده از سنگ نمک برای پاکسازی محیط و دور کردن یا از بین بردن انرژی منفی بسیار تاکید شده است.

قیمت و خرید گوی نمک از وبسایت جسم سالم


مضرات سنگ نمک

– مصرف بیش از حد سنگ نمک موجب:
– افزایش فشار خون
– خطر حمله قلبی و سکته مغزی
– افزایش درد عضلات و مفاصل
– التهاب و ورم دست و پا
– پوکی استخوان
– به علت نداشتن ید کافی برای بیمارانی که پرکاری تیروئید دارند مناسب نیست

پیشنهاد مقاله: فواید ماساژ فرانسوی چیست؟

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا خرید کنید

فروش ویژه

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پودر نمک معدنی صورتی (نمکدان)

30,000 تومان45,000 تومان

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی

130,000 تومان170,000 تومان