همه چیز در مورد نمک اپسوم

نمک اپسوم - جسم سالم
مقالات

همه چیز در مورد نمک اپسوم

تا به حال نمک اپسوم یا نمک حمام و اسپا را شنیده اید؟ و یا تأثیر درمانی آن را می دانید؟

یکی از ابزارهای مفید و غیرتهاجمی برای درمان بعضی از بیماری ها که اکثر مراکز مراقبت های بهداشتی به دلیل سهولت، قیمت مناسب، در دسترس بودن، کم تهاجمی بودن آن، تأثیرات درمانی مفید و موثر در سلامت جسم و روان ، مصرف آن را توصیه می کنند، نمک اپسوم است.

در این مقاله به شناخت نمک اپسوم، مزایا و معایب مصرف آن، نحوه استفاده و کاربردهای آن می پردازیم با ما همراه باشید تا با نمک اپسوم یا همان نمک درمانی سولفات منیزیم بیشتر آشنا شوید.

خرید نمک حمام  از جسم سالم

نمک اپسوم چیست؟

نمک اپسوم به عنوان سولفات منیزیم یا همان نمک منیزیم یا مکمل نمک حمام یا یک محصول زیبایی شناخته شده است که شامل یک ترکیب طبیعی شامل منیزیم، گوگرد و اکسیژن است. ساختار کریستالی آن شبیه نمک معمولی یا همان کلرید سدیم است ولی برخلاف نمک خوراکی این نمک، طعم تلخی داشته و ماده مناسبی برای پخت و پز نیست. هنگامیکه در حمام نمک اپسوم قرار می گیرید، منیزیم (که چهارمین ماده معدنی ضروری بدن است) و سولفات از طریق پوست جذب شده و موجب افزایش سطح منیزیم و سولفات بدن شده که باعث برطرف شدن گرفتگی و اسپاسم های عضلانی، افزایش گردش جریان خون و تنظیم دمای بدن می شود.

نمک اپسوم چیست-جسم سالم

نحوه عملکرد نمک اپسوم چگونه است؟

نمک اپسوم با حل شدن در آب و آزادسازی یون های منیزم و سولفات عمل می کند. این ذرات می توانند از طریق پوست جذب و عملکردهای ضروری بدن را از جمله عملکرد عضلانی، عصبی، فشار خون و التهابات بدن را تنظیم و موجب آرامش عضلات، شفافیت و نرم شدن پوست شود.

مقاله پیشنهادی: آموزش استفاده از نمک حمام

فواید و موارد استفاده نمک اپسوم

-تأمین منیزیم مورد نیاز بدن

منیزیم یک ماده معدنی ضروری بدن است که میزان منیزیم در نمک اپسوم بسیار بالاست و بعنوان نمک منیزیم شناخته شده است که پس از استفاده از نمک اپسوم، میزان منیزیم بالایی از طریق پوست جذب خون شده و میزان منیزیم بدن را بالا می برد.

-کمک به خواب راحت‌تر 

با بالارفتن سطح منیزیم بدن و مغز که موجب تولید انتقال دهنده های عصبی شده و به موجب آن سیستم خواب تحریک و عملکرد بهتری خواهد داشت.

– کاهش استرس و اضطراب

با بالارفتن سطح منیزیم بدن و مغز که موجب تولید انتقال دهنده های عصبی شده و به موجب آن سیستم اعصاب کنترل و کاهش استرس و تنش را به دنبال خواهد داشت و آرامش را افزایش می دهد.

-بهبود یبوست

منیزیم موجب می شود که آب را به روده بزرگ بکشد و حرکات روده را تقویت کند معمولا از طریق دهان برای تسکین یبوست به شکل سیترات منیزیم، هیدروکسید منیزیم یا اکسید منیزیم مصرف می شود.

– عملکرد بهتر و ریکاوری در ورزش

باتوجه به وجود منیزیم کافی در نمک اپسوم، مصرف حمام نمک اپسوم می تواند پس از ورزش و تمرینات روزانه مفید باشد و موجب ریکاوری بدن شود بطوریکه منیزیم باعث افزایش گلوکز در خون، بهبود عملکرد عضلات و مغز شده و اسید لاکتیک را در عضلات کاهش می دهد.

-کاهش درد و تورم

تحقیقات نشان می دهد افرادی که به بیماری آتریت و فیبرومیالژیا مبتلا هستند با کاهش منیزیم روبرو می باشد لذا پیشنهاد می شود که بیمارانی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند، می توانند از نمک اپسوم جهت تأمین منیزیم بدنشون در حمام مصرف کنند. ضمنا مصرف نمک اپسوم سلامت عضلات و مفاصل را به همراه خواهد داشت.

– سم زدایی بدن

سولفات موجود در نمک اپسوم موجب سم زدایی و کاهش وزن می شود که مصرف آن با جوش شیرین هم پیشنهاد می شود.

– بهبود دیابت و تنظیم قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت و بهبود سطح انرژی بدن

پیشنهاد مقاله: طرز استفاده از نمک بدن

نمک اپسوم چیست-جسم سالم

– حجم دهنده مو

مصرف نمک اپسوم به همراه شامپو باعث رشد و حجم بیشتر مو می شود.

– کمک به مشکلات تنفسی

باتوجه به وجود سولفات منیزم در نمک اپسوم، میتوان به عنوان یک درمان کمکی برای بهبود آسم در نظر گرفته شود.

– سلامت گیاهان

مصرف نمک اپسوم بعنوان کود ، موجب سلامت، شادابی و رشد گیاهان می شود.

نمک اپسوم-جسم سالم

نحوه استفاده از نمک اپسوم

1- استفاده از نمک اپسوم در حمام

دو فنجان نمک اپسوم را در یک وان حمام و یا یک لگن اضافه و به مدت 15 دقیقه خیس کرده و به 15 دقیقه در آن قرار گرفته و سپس آبکشی کنید.

2- در زیبایی

نمک اپسوم یک محصول زیبایی برای پوست و مو استفاده می شود به طوریکه این محصول بعنوان لایه بردار مقداری روی دست خود ریخته و با آب حل و روی پوست صورت ماساژ داده شود. 

می توان یک دوم قاشق چایخوری را با کرم پاک کننده صورت ترکیب و روی پوست صورت ماساژ داده شود.

نمک اپسوم را میتوان برای درخشش، تنظیم چربی سر، استحکام ساقه مو و افزایش حجم مو به همراه شامپو در حمام به مدت 20دقیقه استفاده کرد.

3- استفاده از نمک اپسوم به‌عنوان ملین

نمک اپسوم را میتوان به صورت خوراکی ولی زیرنظر پزشک مصرف کرد. باتوجه به وجود منیزیم کافی در این محصول، خوردن آن با آب فراوان، ملین بوده و موجب بهبود یبوست و دردهای شکمی می شود. در نظر داشته باشید که این مصرف این محصول به صورت مداوم پیشنهاد نمی گردد.

4- کمک به خار پاشنه

از آنجایی که منیزم کلید سلامت استخوان است، خیساندن نمک اپسوم در حمام و قراردادن پا در آن موجب بهبود و تسکین التهاب و دردهای ناشی از خار پاشنه خواهد شد.

خرید سنگ نمک از جسم سالم

نمک اپسوم-جسم سالم

کار بردهای نمک اپسوم

-مصارف پزشکی

-مصارف کشاورزی

-صنایع دامپروری

-صنایع غذایی

-صنایع شیمیایی

-صنایع ساختمانی

-آکواریوم

آیا استفاده از نمک اپسوم عوارض جانبی دارد؟

در نظر داشته باشید که مصرف هر محصولی به صورت افراطی، حتما خطرناک و عوارض جانبی خواهد داشت . مصرف نمک اپسوم هم همانند سایر محصولات دیگر بایستی زیرنظر پزشک و با دقت مصرف شود. عوارض مصرف بیش از حد نمک اپسوم موجب:

– بروز اسهال یا ناراحتی معده

– افزایش ضربان قلب نامنظم یا آهسته و ضعیف

– ضعف عضلانی و احساس خستگی مفرط

– تاری دید

– سرگیجه و غش کردن

– بروز مشکلات تنفسی

– افزایش ادرار و بروز مشکلات دستگاه 

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا خرید کنید

فروش ویژه

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پودر نمک معدنی صورتی (نمکدان)

30,000 تومان45,000 تومان

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی

130,000 تومان170,000 تومان