ماساژ تریگر پوینت

ماساژ تریگر پوینت
مقالات

ماساژ تریگر پوینت

مقدمه

یکی از پرطرفدارترین ماساژهای بهبودیابی و درمانی، ماساژ نقطه ای و ماشه ای است که تکنیک های این ماساژ بر روی نقاط خاصی از بدن است که با فشار دادن آن نقاط، موجب کاهش درد و جریان انرژی در بدن می شود. در این مقاله به تفسیر درخصوص ماساژ نقطه ای و ماشه ای، فواید و تکنیک های آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا آشنایی  بیشتر نسبت به ماساژ تریگر پوینت و ماشه ای داشته باشید.

پیشنهاد جسم سالم: خرید نمک ساب، خرید نمک صورتی

ماساژ نقطه ای یا ماساژ ماشه ای چیست؟

ماساژ نقطه‌ای یا ماساژ ماشه‌ای یک روش ماساژ است که در آن فشار و کشش بر روی نقاط خاصی از بدن اعمال می‌شود. این نقاط معمولاً در نقاطی قرار دارند که به عنوان نقاط فشاری معروف هستند و بر اساس تئوری‌های طب سوزنی چینی آکوپانچر (Acupressure) یا طب سوزنی ژاپنی شیاتسو (Shiatsu) تعیین می‌شوند.

در ماساژ نقطه‌ای ماشه‌ای، فشار با استفاده از انگشتان، دستان، آرنج، زانو یا پا به طور متناوب و بر اساس تکنیک‌های خاصی بر روی نقاط فشاری اعمال می‌شود. این فشار به منظور بهبود جریان انرژی در بدن، کاهش تنش‌ها، بهبود عملکرد اعضا و تسکین درها و تنشها و افزایش رفاه جسمانی صورت می‌گیرد.

پیشنهاد دوره آموزشی جسم سالم: برای اطلاع از نحوه رزرو و ثبت نام دوره آموزش ماساژ سوئدی کلیک نمائید!

تریگر پوینت یا نقاط ماشه‌ای چیست؟

نقاط تریگرپوینت (Trigger Points) یا نقاط ماشه‌ای، نقاطی هستند که در عضلات بدن قرار دارند و حساسیت و تنش بیش از حد در آنها وجود دارد. این نقاط معمولاً به صورت گره‌های کوچکی در اعضای عضلانی تشکیل می‌شوند و در نتیجه فعالیت بیش از حد عضلات، آسیب‌های عضلانی، کشیدگی عضلات یا تحریک طولانی مدت عضلات شکل می‌گیرند.

ماساژ تریگر پوینت چیست و روش درمان نقاط ماشه‌ای چگونه است؟

ماساژ تریگرپوینت و روش درمان نقاط ماشه ای این است که با فشار یا انتقال درد از گره های داخل عضلات به مناطق دیگری از بدن می‌تواند، رخ دهد. به عبارتی دیگر، درد محلی که ناشی از نقطه تریگر است، ممکن است به سایر مناطقی که از آن عضله تحت تأثیر قرار دارد، انتقال یابد.

تریگر پوینت‌ها برای تسکین درد، کاهش تنش عضلانی، بهبود حرکت عضلات و افزایش راحتی جسمی استفاده می‌شود. در ماساژ نقطه‌ای ماشه‌ای، تکنیک‌های خاصی برای تریگر پوینت‌ها به کار می‌رود. این تکنیک‌ها شامل فشار دادن مستقیم بر روی نقاط تریگر، فشار دادن و رها کردن، استفاده از تکانه و لرزش و تمرکز بر روی نقطه به صورت مستقیم و یا در اطراف آن است.

استفاده از تکنیک‌های تریگر پوینت‌ها بهتر است توسط متخصص ماساژ یا فیزیوتراپیست آموزش دیده و توصیه شود. این تکنیک‌ها برای هر شخص باید بر اساس نیازها و وضعیت خاص او تعیین شوند و بهتر است قبل از استفاده از آنها، مشورت کامل با یک متخصص یا پزشک  انجام شود.

پیشنهاد مقاله آموزشی: فواید ماساژ فرانسوی چیست؟

انواع نقاط ماشه ای و دلیل تشکیل آن‌ها

انواع نقاط ماشه ای و دلیل تشکیل آن‌ها

نقاط ماشه ای در بدن به دو دسته ی اصلی تقسیم می شوند: نقاط تریگرپوینت اولیه و تریگرپوینت ثانویه. هر دو نوع نقطه ماشه ای دارای خصوصیات و ویژگی های خاصی هستند. در زیر به توضیح هر یک از این دو نوع نقاط ماشه ای می پردازیم:

1- نقاط تریگر پوینت اولیه (Primary Trigger Points): این نقاط بر روی عضله‌ها قرار دارند و به عنوان منشأ اصلی درد و تنش عضلانی در نظر گرفته می‌شوند. آنها می‌توانند در نتیجه کشیدگی عضلانی، آسیب عضله، استرس  و یا ناحیه‌های بیمار در بدن شکل بگیرند.

2- نقاط تریگر پوینت ثانویه (Secondary Trigger Points): این نقاط ناشی از وابستگی به نقاط تریگر پوینت اولیه هستند. به طور کلی، وقتی نقطه تریگر پوینت اولیه فعال و تنش‌زا می‌شود، نقاط تریگر پوینت ثانویه در مناطق دیگری از بدن شکل می‌گیرند. این نقاط به عنوان نقاط فرعی ممکن است در کاهش درد و تسکین تنش‌های عضلانی مؤثر باشند.

در هر دو نوع نقطه ماشه‌ای، معمولاً تحت فشار قرار گرفتن این نقاط باعث تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و بهبود حالت عمومی بیمار می‌شود. برای شناسایی نقاط ماشه‌ای، متخصصین ماساژ، فیزیوتراپیست‌ها و پزشکان معمولاً از نقشه‌های بدن که موقعیت نقاط تریگر را نشان می‌دهند، استفاده می‌کنند.

در هر صورت، تشخیص و درمان نقاط ماشه‌ای باید توسط متخصصین مربوطه انجام شود. آنها با داشتن دانش و تجربه لازم، می‌توانند به شما کمک کنند تا نقاط ماشه‌ای را شناسایی کنید و روش‌های مناسب ماساژ یا درمان برای آنها را بررسی کنید.

همچنین بخوانید: نحوه انجام و تأثیرات تکنیک های ماساژ سوئدی

علل به وجود آمدن نقاط ماشه‌ای

علت به وجود آمدن نقاط ماشه‌ای (Trigger Points) هنوز به طور کامل درک نشده است. اما برخی عوامل و شرایط ممکن است نقش مهمی در شکل‌گیری آنها داشته باشند. در زیر برخی از عوامل برای به وجود آمدن نقاط ماشه‌ای را بررسی می‌کنیم:

  1. کشیدگی و کرختی عضلات: استفاده بیش از حد، تمرینات شدید و ناحیه‌های مصدوم در عضلات می‌توانند باعث کشیدگی و کرختی عضلات شوند.
  2. ناهنجاری ساختاری: ناهنجاری‌های ساختاری در عضلات و بافت‌های نرم می‌توانند به طور مستقیم منجر به تشکیل نقاط ماشه‌ای شوند. این ناهنجاری‌ها ممکن است ناشی از عوامل مانند آسیب، فشار مکرر، ضربه، یا اختلالات عضلاتی-اسکلتی باشد.
  3. تنش و استرس: تنش روزمره و استرس نقش مهمی در به وجود آمدن نقاط ماشه‌ای ایفا می‌کنند. استرس می‌تواند عضلات را تنش‌زده کند و در نتیجه نقاط ماشه‌ای را تشکیل دهد.
  4. نقاط انتقال درد: برخی از نقاط ماشه‌ای می‌توانند به عنوان نقاط انتقال درد عمل کنند. به عبارتی دیگر، درد از نقاط ماشه‌ای به مناطق دیگری از بدن منتقل شود و احساس درد در این مناطق به وجود آید.
  5. عوامل زیستی: عوامل زیستی مانند تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، خواب نامناسب و عدم فعالیت بدنی ممکن است در تشکیل نقاط ماشه‌ای نقش داشته باشند.

مهم است بدانید که علل تشکیل نقاط ماشه‌ای همچنان مورد تحقیق و بررسی قرار دارند و عوامل بسیاری ممکن است در تشکیل آنها دخیل باشند. همچنین، هر فرد ممکن است بر اساس وضعیت و عوامل شخصی خود، به نقاط ماشه‌ای واکنش نشان دهد. در صورت داشتن نقاط ماشه‌ای مزاحم، بهتر است با متخصص ماساژ، فیزیوتراپیست یا پزشک مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق و درمان مناسب انجام شود.

مقاله خواص ماساژ آروماتراپی را از دست ندهید!

درمان تریگر پوینت با ماساژ

درمان تریگرپوینت با روش و تکنیک های خاص ماساژ می‌تواند بسیار موثر باشد و به تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و بهبود عملکرد عضلات کمک کند. انواع روشهای ماساژ تریگرپوینت و نقاط ماشه ای جهت بهبود و درمان به شرح ذیل توضیح داده می شود:

روش و نحوه ماساژ تریگر پوینت

روش و نحوه ماساژ تریگر پوینت

ماساژ تریگریپونت (Trigger Point Massage) یک روش ماساژ است که بر روی نقاط تریگر پوینت، یعنی نقاط ماشه‌ای در عضلات تمرکز دارد. این روش ماساژ به منظور تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و بهبود عملکرد عضلات استفاده می‌شود. در زیر به برخی از روش‌های ماساژ تریگریپونت اشاره خواهم کرد:

1- فشار مستقیم: در این روش، فشار مستقیم بر روی نقطه تریگر پوینت اعمال می‌شود. از انگشتان، انگشتان شصت و یا ماساژورهای ویژه استفاده می‌شود. فشار را به تدریج و با تمرکز بر روی نقطه افزایش داده و سپس به آرامی رها می‌کنند. این فشار می‌تواند مقداری مؤثرتر از فشار ماساژ عمومی باشد.

2-کشش عضلانی: در این روش، عضله‌ای که حاوی نقطه تریگر پوینت است، کشیده و دراز می‌شود. این عمل باعث کاهش تنش و افزایش جریان خون در منطقه تریگر پوینت می‌شود.

3-فشار و رها کردن: در این روش، فشار مستقیم بر روی نقطه تریگر پوینت اعمال می‌شود و سپس به آرامی آن را رها می‌کنید. این عمل به تدریج باعث تسکین درد و کاهش تنش در نقطه تریگر پوینت می‌شود.

4-تکانه و لرزش: در این روش، با استفاده از تکانه و لرزش کوچک، انرژی به نقطه تریگر پوینت انتقال می‌یابد. این عمل باعث تسکین درد، کاهش تنش و تحریک عمیق‌تر نقطه تریگر پوینت می‌شود.

همچنین بخوانید: ماساژ بارداری چیست؟

فواید ماساژ تریگر پوینت

  • کاهش دردهای عضلانی و مفاصل
  • تسکین تنش های عضلانی
  • بهبود حرکات عضلانی و انعطاف پذیری مفاصل
  • افزایش گردش جریان خون
  • انتقال مواد مغذی و اکسیژن به خون و قلب
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش عمومی به بدن
  • بهبود عملکرد اعضاء بدن و کاهش اسپاسم های عضلانی
  • بهبود دردهای نهفته کمری و پشتی
  • بهبود دردهای عضلات گردنی

ماساژ نقطه ماشه ای چگونه عمل می‌کند؟

ماساژ نقطه ماشه ای چگونه عمل می‌کند؟

1- شناسایی نقاط تریگر پوینت که به صورت گره های کوچکی در اعضای عضلانی قرار دارند. متخصص ماساژ یا فیزیوتراپیست با استفاده از نقشه‌های بدن و دانش مربوطه، این نقاط را شناسایی می‌کند.

2- تحریک نقاط تریگر پوینت با استفاده از انگشتان، انگشتان شصت و یا ماساژورهای ویژه، فشار مستقیم را بر روی این نقاط اعمال می‌کند. فشار را به تدریج و با تمرکز بر روی نقطه افزایش می‌دهد.

3- تسکین درد و کاهش تنش که با تحریک نقاط تریگر پوینت باعث تسکین درد محلی ، کاهش تنش و آزادسازی و بهود ورم عضلانی می‌شود.

4- بهبود جریان خون که با تحریک نقاط تریگر پوینت باعث افزایش جریان خون در منطقه مربوطه می‌شود. این جریان خون بهبود اکسیژناسیون و تغذیه عضلات را تسهیل می‌کند و عوامل ضایعه‌زا را از عضله برطرف می‌کند.

5- ریلکسیشن عضلانی که با تحریک نقاط تریگر پوینت انجام می‌شود. این روش ماساژ باعث ایجاد وضعیت آرامش و استراحت در عضلات می‌شود که تنش و استرس را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد بعدی: خواص و طریقه مصرف صابون نمک

درمان تریگرپوینت به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

درمان تریگر پوینت می‌تواند به افرادی که با مشکلات عضلانی و درد مرتبط با نقاط تریگر پوینت مواجه هستند، پیشنهاد شود. در زیر فهرستی از وضعیت‌ها و مشکلاتی که ممکن است به درمان تریگر پوینت نیاز داشته باشند، آمده است:

1- درد عضلانی: اگر با درد عضلانی مزمن یا تکراری در مناطق مختلف بدن مواجه هستید، ماساژ تریگر پوینت می‌تواند به شما کمک کند. مشکلات مرتبط با کشیدگی عضلانی، آسیب عضله، فشار مکرر روی عضلات و تنش عضلانی می‌توانند توسط تریگر پوینت درمان شوند.

2- نقاط ماشه‌ای فعال: اگر نقاط ماشه‌ای فعال در بدن دارید که به شدت دردناک هستند و منجر به درد ارجاعی در مناطق دیگری از بدن می‌شوند، ماساژ تریگر پوینت می‌تواند تسکین درد و کاهش تنش را فراهم کند.

3- محدودیت در حرکت: اگر به دلیل تنش عضلانی، کشیدگی عضلات و یا نقاط تریگر پوینت محدودیت در حرکت دارید، ماساژ تریگر پوینت می‌تواند بهبود در حرکت و انعطافپذیری عضلات را ایجاد کند.

4- سفتی و تنش عضلانی: اگر عضلات شما سفت و تنش دارند و احساس می‌کنید که آنها به درستی ریلکس نمی‌شوند، ماساژ تریگر پوینت می‌تواند به شما کمک کند. با تحریک نقاط تریگر پوینت و کاهش تنش عضلانی، سفتی و تنش عضلانی کاهش می‌یابد.

5- درد سر: در برخی از موارد، درد سر ممکن است ناشی از تنش عضلانی و نقاط تریگر پوینت باشد. در این صورت، ماساژ تریگر پوینت می‌تواند به تسکین درد سر کمک کند.

6- استرس و تنش روانی: همچنین، ماساژ تریگر پوینت می‌تواند به کاهش استرس و تنش روانی کمک کند. با ایجاد وضعیت آرامش و ریلکس در بدن، این روش ماساژ بهبود روحی و روانی را ایجاد می‌کند.

چه کسانی نباید از درمان نقطه ماشه ای استفاده کنند؟

هرچند که ماساژ نقطه‌ای و درمان تریگر پوینت به طور کلی به بسیاری از افراد کمک می‌کند، اما در برخی موارد، استفاده از این روش ممکن است مناسب نباشد یا نیاز به دقت و احتیاط ویژه داشته باشد. به طور کلی، درمان تریگر پوینت نباید توسط افرادی که در شرایط زیر قرار دارند، انجام شود:

  • دارای آسیب و صدمه جدی هستند
  • دارای عفونت های پوستی هستند
  • دارای بیماری های پوستی نظیر التهاب، آکنه، اگزما و یا زخم پوستی هستند
  • بیماری های خونریزی و لخته شدن دارند
  • زنان باردار

یادآوری می کند که همیشه قبل از استفاده از ماساژ تریگر پوینت، بهتر است با متخصص ماساژ یا فیزیوتراپیست مشورت کنید تا وضعیت شما ارزیابی شود و بررسی شود که آیا ماساژ تریگر پوینت مناسب برای شما است یا خیر. آنها با داشتن دانش و تجربه لازم، می‌توانند راهنمایی کاملی در این زمینه به شما ارائه دهند.

برای اطلاع از انواع قرص نمک و خواص آن کلیک نمائید!

ورزش برای نقاط ماشه ای

ورزش برای نقاط ماشه ای

ورزش‌های مخصوص نقاط ماشه‌ای، به عنوان یک روش تکمیلی و همراه با ماساژ نقطه‌ای می‌توانند در بهبود و تقویت عضلات و کاهش تنش عضلانی کمک کنند. این ورزش‌ها به صورت مستقل یا به همراه ماساژ تریگر پوینت انجام می‌شوند. در زیر، برخی از ورزش‌های مخصوص نقاط ماشه‌ای را برای شما ذکر می‌کنم:

1- کشش عضلانی و تمدید: این ورزش‌ها شامل کشش و تمدید عضلات هستند. با استفاده از حرکات کششی، عضلات را طولانی کنید و به استراحت و ریلکسیشن آنها کمک کنید. این کار باعث کاهش تنش عضلانی و بهبود انعطاف‌پذیری عضلات می‌شود.

2- تقویت عضلات: برخی ورزش‌ها برای تقویت عضلات مرتبط با نقاط ماشه‌ای مناسب هستند. این شامل تمرینات مقاومتی مانند پرس زدن، اسکات، ارتجاعی و وزنه‌برداری است. با تقویت عضلات، استحکام و پایداری عضلات افزایش می‌یابد و فشار بر نقاط ماشه‌ای کاهش می‌یابد.

3- ورزش‌های آئروبیک: ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری و تازه‌هوا کردن، جریان خون را افزایش می‌دهند و به تغذیه و اکسیژن رسانی به عضلات کمک می‌کنند. این نوع ورزش‌ها همچنین باعث تسکین درد و کاهش تنش عضلانی می‌شوند.

4- ورزش‌های تعادل و تشدید: ورزش‌هایی مانند یوگا، پیلاتس، مدیتیشن… می‌توانند به تقویت عضلات اصلی، بهبود تعادل و کاهش تنش عضلانی کمک کنند.

5- تمرینات کورتیکال و تسلط بر تنش: تمریناتی مانند تمرین تنش-ترخیص (Tension-Releasing Exercises) و آموزش تسلط بر تنش (Stress Inoculation Training) که به تمرکز بر آگاهی از تنش و آموزش روش‌های مدیریت تنش می‌پردازند، نقش مهمی در کاهش تنش عضلانی و مدیریت درد دارند.

مهم است که قبل از شروع هرگونه ورزش، بهتر است با مربی یا توانمندی متخصص مشورت کنید تا برنامه و تمرینات مناسب برای شما تعیین شود و هیچ مشکلی ایجاد نشود. همچنین، در صورتی که شما به درد یا مشکلات دیگری در طول انجام ورزش دچار می‌شوید، بهتر است فوراً متوقف شده و به متخصص ماساژ یا پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد آخر جسم سالم: از درمان گوش درد با نمک چه میدانید؟

نقاط ماشه ای بدن کجاست؟

نقاط ماشه ای بدن کجاست؟

نقاط ماشه‌ای در بدن در مکان‌های مختلف قرار دارند و می‌توانند در نقاط مختلفی از بدن یافت شوند. در زیر، برخی از نقاط ماشه‌ای مهم در بدن را برای شما ذکر می‌کنیم:

1- نقطه ماشه‌ای گردن: در قسمت پشت گردن، در ناحیه بین استخوان شانه و رگ‌های عضلانی گردن، نقطه ماشه‌ای گردن قرار دارد. این نقطه ممکن است درد و سفتی در عضلات گردن و شانه را ایجاد کند.

2- نقطه ماشه‌ای شانه: در ناحیه قرارگیری عضلات دلتوئید، در قسمت بالای شانه، نقطه ماشه‌ای شانه واقع شده است. این نقطه ممکن است درد و سفتی در منطقه شانه و بازو را ایجاد کند.

3- نقاط ماشه‌ای کمر: نقاط ماشه‌ای در ناحیه کمر و استخوان مهره قرار دارند. این نقاط ممکن است درد و تنش عضلانی در ناحیه پشتی و جلوی کمر را ایجاد کنند.

4- نقاط ماشه‌ای سرشانه: در ناحیه بین سر و شانه، نقاط ماشه‌ای سرشانه قرار دارند. این نقاط ممکن است درد و سفتی در عضلات گردن و شانه را ایجاد کنند.

5- نقاط ماشه‌ای دست: در دست، نقاط ماشه‌ای در ناحیه پشت دست، دستگاه‌های مچ و نقاط میانی انگشتان قرار دارند. این نقاط ممکن است درد و تنش در دست و مچ را ایجاد کنند.

6- نقاط ماشه‌ای پا: در پا، نقاط ماشه‌ای در ناحیه پشت پا، قوزک پا، زانو، ساق و پایین پا قرار دارند. این نقاط ممکن است درد و سفتی در ماهیچه‌ها و عضلات پا را ایجاد کنند.

توجه داشته باشید که نقاط ماشه‌ای بدن یکپارچه نیستند و ممکن است با توجه به هر فرد و شرایط خاص، نقاط مختلفی را تحت تأثیر قرار دهند. برای تشخیص و شناسایی دقیق نقاط ماشه‌ای مربوط به شما، بهتر است با متخصص ماساژ یا فیزیوتراپیست مشورت کنید.

نحوه رزرو و آموزش ماساژ تریگرپوینت یا نقاط ماشه ای

نحوه رزرو و آموزش ماساژ تریگرپوینت یا نقاط ماشه ای

جهت انجام ماساژ حرفه ای بهبودیابی و آموزش ماساژ تریگرپوینت و نقاط ماشه ای با تیم متخصصین ما در وبسایت جسم سالم و با شماره تلفن 09212188284 تماس حاصل فرمایید.​

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا خرید کنید

فروش ویژه

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پودر نمک معدنی صورتی (نمکدان)

30,000 تومان45,000 تومان

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی

130,000 تومان170,000 تومان