نمک صنعتی و کاربرد و انواع آن

نمک صنعتی-جسم سالم
مقالات

نمک صنعتی و کاربرد و انواع آن

مقدمه

نمک صنعتی یکی از مواد اصلی در زنجیره تولید و صنعت است و کاربرد آن در تولید هزاران محصول به طور مستقیم و غیر مستقیم مشهود است و به صورت خوراکی و غیرخوراکی (صنعتی) در بازار عرضه می شود.
نیاز به طیف گسترده از انواع نمک های صنعتی، در 14 هزار صنعت مختلف به اثبات رسیده است. به طور کلی 60 درصد نمک صنعتی دنیا در صنعت پتروشیمی، 30 درصد در صنعت غذا و دارو و 10 درصد دیگر در سایر صنایع استفاده می شود.

خرید سنگ نمک و خرید کریستال نمک تنها با یک کلیک از جسم سالم

نمک صنعتی چیست؟

نمک صنعتی به عنوان کلرید سدیم حاوی نیترات سدیم تعریف می شود که به صورت صنعتی از طریق استخراج از سنگ نمک یا آب دریا تولید می شود که این نیترات سدیم برای انسان بسیار مضر و سرطان زاست. این نمک ها خالص شده و با مواد افزودنی بر اساس نیاز و کاربرد خاص، مخلوط و تولید می شوند.

نمک صنعتی چیست-جسم سالم

انواع سنگ نمک صنعتی

این نمک در انواع و درجه های مختلف تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.
– نمک شکری
– نمک ماهیگیری
– نمک نخودی
– نمک پودری
– نمک جاده
– نمک حفاری

خرید و قیمت دل نمک

دیگر انواع نمک صنعتی

انواع نمک غیرسنتی بسته به منبع تولید، روش استخراج و غلظت سدیم آن ممکن است متفاوت باشند. به طور کلی، انواعی از نمک صنعتی عبارتند از:

1- نمک صنعتی تصفیه شده (Refined Salt): این نوع نمک از منابع طبیعی مانند دریا و معادن استخراج می‌شود و سپس به روش‌های شیمیایی و فیزیکی تصفیه می‌شود. این نوع نمک دارای غلظت سدیم بالایی است و برای استفاده در صنایع غذایی و نگهداری از غذاها مناسب است.

2- نمک خالص (Pure Salt): این نوع نمک با استفاده از روش‌های فیزیکی مانند تصفیه با استفاده از فیلترها و تصفیه‌کننده‌های خاص، از منابع طبیعی مانند دریا و معادن به دست می‌آید. نمک خالص دارای غلظت سدیم بالایی است و در صنایع غذایی و نگهداری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3- نمک غیر قابل انحلال (Insoluble Salt): این نوع نمک شامل نمک‌هایی است که در آب قابل انحلال نیستند. این نوع نمک بیشتر در صنایع نساجی و رنگرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- نمک کریستالی (Crystal Salt): این نوع نمک از منابع طبیعی مانند کوه‌ها و معادن نمک، به دست می‌آید. این نوع نمک دارای غلظت سدیم کمتری نسبت به نمک صنعتی است و به دلیل حضور مواد معدنی مفید دیگر در آن، برای مصارف غذایی بهتر است.

5- نمک یوددار (Iodized Salt): این نوع نمک شامل نمک‌هایی است که با یود تقویت شده‌اند. این نوع نمک برای جلوگیری از بروز کمبود یود در بدن انسان و پیشگیری از بیماری‌های تیروئیدی مصرف می‌شود.

6- نمک نرم (Soft Salt): این نوع نمک دارای غلظت سدیم کمتری است و برای کسانی که به دلیل مشکلات سلامتی نباید غذاهای شور مصرف کنند، مناسب است.

کاربرد نمک صنعتی

یکی از 14000 کاربرد نمک در جاهای مختلف، تولید نمک صنعتی است. این نوع نمک، کاربردها و مصارف بسیاری در صنایع مختلف دارد. نمک غیر سنتی در صنایعی مانند تصفیه آب و فاضلاب، پالایشگاه ها، رزین، صنعت چرم سازی، دیگ بخار، دباغی پوست، اسیدی کردن، تولید مواد بهداشتی و شوینده، غذای دام و طیور و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد.

با خواص و طریقه مصرف صابون نمک آشنا شوید!

کاربرد نمک صنعتی-جسم سالم

تفاوت نمک صنعتی و خوراکی

نمک را می توان به نمک خوراکی، نمک صنعتی و نمک مطلق آن تقسیم کرد. با مقایسه نمک صنعتی با نمک سنتی همراه ما باشید:

– نمک خوراکی مورد استفاده در زندگی روزمره مردم، نمک فرآوری شده با کلرید سدیم به عنوان جزء اصلی به دست آمده از آب دریا، رسوبات نمک زیرزمینی (معدنی) و آب نمک طبیعی است.
– نمک مورد استفاده در تولید صنعتی معنای وسیعی دارد، گاهی به نیتریت سدیم خالص و گاهی به کلرید سدیم حاوی نیتریت سدیم اشاره دارد.
– این نمک حاوی تعداد زیادی مواد سرطان زا نیتریت است، اما همچنین ممکن است حاوی سرب، آرسنیک و سایر مواد مضر و باعث مسمومیت غذایی می شود.

پیشنهاد مقاله: کاربرد و خواص انواع سنگ نمک معدنی

– این نمک با توجه به استانداردهای تولید و اهداف، مورد استفاده انسان، به طوری که نمک صنعتی علاوه بر ماده اصلی کلرید سدیم، همچنین حاوی ناخالصی دیگر نمک مانند نیتریت سدیم مضر برای سلامتی انسان است، بسته بندی نمک صنعتی علامت یادآوری خوراکی ممنوع است.
– کلمات نمک خوراکی بر اساس استانداردهای غذایی تولید می شود، بنابراین کلرید سدیم نسبتا خالص است.
– نمک غیرسنتی علاوه بر کلرید سدیم، ممکن است حاوی مقدار زیادی نمک ناخالص نیز باشد و در نتیجه محلول آبی آن قلیایی شود.

– این نمک خوراکی معمولی شرایط مسموم است، دلیل اصلی مصرف نیتریت بیش از حد است، مصرف 0.3 تا 0.5 گرم نیتریت می تواند باعث سمی شود، 3 گرم باعث مرگ می شود.

همچنین بخوانید: انواع قرص نمک

نحوه تهیه و فروش:

با توجه به اینکه تشخیص و تفکیک نمک صنعتی و خوراکی در معدن به راحتی امکانپذیر نمی باشد. کارشناسان ما در معدن بنا به اهداف مشتریان، اقدام به آزمایشات اولیه نموده و بر اساس استانداردهای بهداشت و سلامتی ، عرضه این محصولات ، موجبات راحتی خیال و رضایتمندی شما را فراهم کرده است.​

دیدگاه (1)

  1. […] شاید مفید باشد: کاربرد و خواص نمک صنعتی […]

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا خرید کنید

فروش ویژه

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پودر نمک معدنی صورتی (نمکدان)

30,000 تومان45,000 تومان

پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی
حراج!
پک نمکساب دل نمک و نمک معدنی صورتی

130,000 تومان170,000 تومان